rindö runt 5 april

Inspirerad av min nya lilla bok ”Vandra i Stockholms skärgård”, Calazo Förlag, skriven av Gunnika Isaksson-Lutteman, blev dagens vandring en ”Militär marsch på Rindö”. Marsch kanske det inte blev, men väl en härlig vandring! Förutom boken hade jag också skrivit ut Rindös kulturvandring, som beskriver 20 olika platser på ön. Det var lite svårt att hitta emellanåt, rundan är inte markerad på något sätt utan det finns 20 informationsskyltar som berättar om intressanta platser.

Jag ställde bilen på en parkering vid färjeläget och började gå … På norra sidan av ön är det mest ursprunglig bebyggelse med jordbruksmark och hästgårdar. På södra sidan är det mera villakvarter och radhus. Söder om färjeläget mot Oxdjupet är de gamla regementsbyggnaderna omgjorda till bostadsrätter.

Min medhavda lunch åt jag vid badplatsen på norra sidan av ön, strax efter Byviksfortet.

Vandringen gick på asfaltvägar och grusvägar. Det var lätt att gå, men som sagt lite svårt att hitta ibland.

På stegräknaren: 15 893 steg / 12,4 km.

Lilla ladviksrundan

Jag har sedan 1980-talet regelbundet vistats i Rydbo Saltsjöbad. Från början hade vi vårt sommarhus där och nu bor jag här permanent! Jag har många gånger passerat avfarten till Ladvik när jag åkt till och från Vaxholm.

På den karta som beskriver Bogesundslandets naturreservat upptäckte jag att det finns en liten runda markerad. Den ville jag testa och det gjorde jag en vacker vårdag, den 4 april.

Leden var väldigt väl markerad med blå markeringar så det var lätt att hitta. Jag mötte även idag många andra som var ute och vandrade. Leden gick bitvis över branta klippor och det var nog många som inte vågat följa leden exakt eftersom det hade bildats sidostigar.

Jag tog en lunchpaus vid vindskyddet vid Karlsudd. Där fanns redan en stor familj som hade grillen igång! Jag fick sätta mig på en av bänkarna där jag plockade upp min medhavda lunch ur ryggsäcken. En god soppa i den nya, lilla mattermosen, en smörgås och varmt te.

Ladviksrundan är drygt 4 km lång och jag förlängde min tur till torpet Gåsvik. Enligt kartan går det en stig runt torpet, men jag hittade inte den utan gick samma väg tillbaka sedan jag kommit fram till torpet. Det var ett riktigt, gulligt litet torp! Det var många vindfällen över stigen – tänk att alla träd som blåser omkull hamnar på en stig!

På bilden Stora Badet vid Rydbo Saltsjöbad. Rydbo Saltsjöbad ligger väldigt vackert på andra sidan Skåvsjöholmssundet!

På stegräknaren: 12 344 steg / 9,64 km.

Blå leden

Den 28 mars rekade min Friluftsfrämjarkompis och jag Blå leden från Kulla vägskäl till Bogesunds slott. Vi har planerat att ha en öppen vandring i början av maj.

Det var en härlig vårdag med mycket sol när vi startade vid Kulla vägskäl. Men … det visade sig att starten av leden var svår att hitta för skogen hade avverkats på en lång sträcka. Vi fick kliva över stock och sten och gå långa omvägar för att ta oss fram. Frågan är om vi kan ha starten vid Kulla vägskäl?

Leden är bitvis fint markerad och bitvis får man leta efter de blå markeringarna. På sina ställen ser det ut som om någon har målat över markeringarna med brunt så att de inte ska synas på trädstammarna.

Vi mötte många andra vandrare. Det är fint att kunna gå ut i skogen i dessa Corona-tider!

Bävrarna hade skapat stor oreda längs Eke fjärd och Stäke ström. Vid vindskyddet mitt emot Värmoragrundet såg vi den stora bäverhyddan.

På stegräknaren: 21 591 steg / 16,8 km.

Brunnsviken runt

Strålande sol och nästan sommartemperatur var det när jag ”rekade” en vandring runt Brunnsviken. I juni kommer jag att vara värd för en vandring i Friluftsfrämjandets regi. Eftersom jag är medlem i både Norra Järva och Österåker så kommer båda föreningarna att stå för inbjudan. Jag ville testa hur vandringen ska gå och hur lång tid den kommer att ta.

Jag kommer att följa ”Hälsans stig” som leder runt Brunnsviken. Den går mest på grusvägar och några partier på asfalt så det är slätt och lätt att gå. Enligt skyltar är den uppmätta sträckan ca 12 km, men med några avstickare blev min vandring 14,6 km och den tog knappt 4 timmar med alla pauser och läsande på informationsskyltar längs vägen.

Det var massor av folk ute – väldigt mycket på Hagasidan av Brunnsviken, och något glesare på Albanosidan. Härligt att många vågar sig utomhus trots Corona-tider.

Vårblommorna blommade för fullt med ”mattor” av scilla, vårlök och vitsippa.

På stegräknaren: 18 767 steg / 14,6 km.

Vandring i vårvädret

Jag har deltagit i en härlig vandring på Bogesundslandet tillsammans med 25 andra pigga deltagare. Från starten gick vi rakt ut i skogen, över stock och sten och klättrade uppför berg och ner i dalar. På vägen hem igen blev det en mera stillsam vandring på en liten skogsväg.

Vandringen blev 15 299 steg / 11,9 km lång.

Matsäck i ryggsäcken: Soppa på röda linser, spenat och miso med kokt ägg i och till det Vikabröd med ost och färska ärtskott. Maten är allra godast att äta utomhus i solen!

Fermentering – Kimchi, kombucha i Södertälje

Åtta pigga damer samlades i köket hos Studieförbundet Vuxenskolan i Södertälje en tidig lördag morgon. Vi varvade teori med praktik – vi gick igenom mjölksyrningens grunder och varför det är så bra för kroppen (och våra tarmbakterier) att äta och dricka mjölksyrad mat.

Samtliga fick med sig 3 burkar med olika typer av fermenterade grönsaker och en startkultur för att kunna göra kombucha hemma.

En lyckad dag – med tanke på den feedback jag redan fått efter kursen:

  • Jag var lyrisk, näst intill frälst när jag åkte hem! Jag satte direkt igång med Jun , gillade den mkt! Och fyllde en hel hink med bokashi pga av era slängrester, tack för det😁
    En uppföljningsträff till hösten kanske ?!
  • Tack för en rolig, lärorik och inspirerande dag 😊Efter ett besök på Ikea, för att fylla på med fler bra burkar, så var jag inom Ica och handlade lite ingredienser till middagen och snubblade på röd spetskål. Den kunde jag inte låt bli utan handla med mig den hem för att senare på kvällen göra ännu en omgång surkål. Blev en fantastisk färgglad burk med ”ränder” av blomkål. Hoppas på ljuvlig rosafärgad blomkål när den är klar att ätas! Gjorde även kombucha och groddade en laddning röda linser/mungbönor/solrosfrön.
    … så nu puttrar och pyser det lite varstans i köket!

 

– gör det enkelt och roligt att leva sunt!